Yamaha Onderdelen | FS1 DT RD TY & meer.
Hieronder vind u verschillende categorieen met onderdelen die wij leveren voor een Yamaha FS1, RD, DT & TY.
Lees meerHieronder vind u verschillende categorieen met onderdelen die wij leveren voor een Yamaha FS1, RD, DT & TY.
Yamaha bromfietsen zijn al sinds jaar en dag een vaste waarde in het Nederlandse straatbeeld en een hele generatie is opgegroeid met iconische modellen als de FS1, RD, DT en TY. Een stukje geschiedenis lijkt ons hier dan ook zeker op zijn plaats!
FS1
Een klassieker pur sang en inmiddels een waar collectorsitem. In 1969 geïntroduceerd en sindsdien vastgelegd in ons collectieve geheugen. Liefhebbers van dit type Yamaha vielen voor de 49cc ééncilinder luchtgekoelde tweetakt schakelbrommer met 4 versnellingen. Het frame was in de kleur van de brommer gespoten en Yamaha rijders waren daarnaast herkenbaar vanwege de witte strepen op de brandstoftank. Ook de typerende trappers (verplicht in Nederland) naar een ontwerp van de Nederlander Henk Dullens waren typisch FS1. De FS1 is in Japan nog decennialang in productie geweest, zij het als 4-takt brommer.
RD
De RD is een iconische bromfiets die tussen 1974 en 1984 door Yamaha werd geproduceerd. Hij was beschikbaar in drie uitvoeringen: RD 50 (DX), RD 50 M en RD 50 MX. In alle gevallen ging het om een luchtgekoelde ééncilinder tweetaktmotor. Als oldtimer beginnen ze inmiddels zeldzaam te worden.
DT
Yamaha had in de jaren '60 een primeur met de DT, een serie off-road bromfietsen en motoren van 50 tot 400cc. Ondanks de slechte verkopen van motoren in de VS zag men wel potentieel voor crossmotoren. De eerste DT, de DT-1 kwam in 1968. Hiermee creëerde Yamaha in feite een nieuw marktsegment, alhoewel we deze DT-1 met z'n bijna 250cc niet tot de oldtimer brommers kunnen rekenen. Dat geldt wel voor de Yamaha DT50M, het instapmodel met 50cc dat in 1978 werd geïntroduceerd voor een jonge doelgroep.
TY
De Trial Yamaha is in feite een doorontwikkeling van de DT. Het eerste model verscheen in 1968 voor het eerst in Europa. Dit was eigenlijk nog een 250 DT, maar het eerste project was zo succesvol dat twee jaar later werd besloten om een 'echte' TY crossmotor te bouwen. In 1975 verscheen er ook een TY bromfiets in 50cc en 80cc uitvoering. Het onderscheid zat 'm niet alleen in techniek (4 of 5 bak, andere compressieverhouding, bandenmaat en carburateur) maar ook in een aantal uiterlijkheden zoals het zadel, pedalen en verlichting.
Alle onderdelen voor deze en andere oldtimers van Yamaha vindt u bij JMPB. Wij zorgen ervoor dat uw brommer blijft rijden!