Techcenter
Klik op het merk en zoek de gewenste technische tekening.
Yamaha Honda Zundapp Kreidler Puch Tomos Sachs Vespa Solex Peugeot Various
Door ons verzamelde RAL kleuren, deze komen goed overeen met de originele kleuren. Waarvan de originele RAL kleur bekend is, komt de kleur goed overeen, Houd er wel rekening mee dat de kleur op uw bromfiets in de loop der jaren is aangetast door weersinvloeden. Waarvan geen RAL kleur bekend is zijn er overeenkomende kleuren bijgezocht, een 100% zelfde kleur is het helaas nooit, maar ze komen zeer dicht in de buurt.
We leveren van bepaalde kleuren zowel Alkyd & Acryl lakken. De Acryl lakken zijn makkelijker te spuiten, deze zijn op waterbasis. De Alkyd lakken op terpentine basis. Zorg er wel voor dat de juiste primers en eventueel blanke lakken gebruikt worden. Je kan namelijk geen Acryl primer icm een Alkyd lak gebruiken, dat vreet elkaar op, vice versa kan ook niet.
Puch Kleuren
Kreidler Kleuren
Honda Kleuren
Honda Tihitian Rood RAL 3020 |
U bepaald de maat door met een meetlint de omtrek van uw hoofd te meten, zorg er voor dat u ongeveer 2 cm boven uw wenkbrauwen meet.
In onderstaande tabel vind u dan de juiste maat.
Houd er rekening mee dat de helmen van het type Custom Rider altijd iets kleiner uitvallen, wij raden dan ook aan deze helm 1 maatje groter te bestellen.
53/54cm = xs.
55/56cm = s.
57/58cm = m.
59/60cm = l.
61/62cm = xl.
63/64cm = xxl.
Indien u een helm heeft besteld, en deze blijkt onverhoopt toch niet te passen, kan deze uiteraard geruild worden.
Zorg er dan voor dat de helm onbeschadigd en ongebruikt blijft. Als u de helm retour stuurt gebruik dan ten alle tijden een omdoos!
De helm alleen in de originele doos retour sturen is niet voldoende, in een omdoos wel. Dit is er voor dat zowel de helm als de verpakking goed intact blijven.
Helmen die worden teruggestuurd in de originele doos, zonder een omdoos zullen we moeten belasten met 25% kosten.
Beschrijving
Algemeen:
1. Neem de tijd voor het plakken van stickers, plakletters en belettering.
2. Maak de ondergrond eerst goed schoon en vetvrij. Gebruik hiervoor spiritus.
3. Eventuele hulpmiddelen: plantenspuit, stanleymes(je), raamwisser, schilderstape en afwasmiddel.
4. Indien mogelijk voert u de werkzaamheden binnen uit. Bijvoorbeeld in een garage, zorg er in ieder geval voor dat u stofvrij en uit de wind kan werken.
5. De verwerkingstemperatuur van stickers is het beste boven de 10°C.
6. Luchtbelletjes zijn niet altijd te voorkomen maar trekken meestal nog weg. Eventueel doorprikken met een naald.
Handeling:
1. Rol de sticker uit en leg ze op volgorde van hoe u wilt gaan plakken.
2. Let Op! Uw sticker bestaat meestal uit 2 delen, 1 applicatietape (dit is meestal transpart of wit) hiermee kunt u de sticker(set) mee op de gewenste plek mee aanbrengen.
3. Bepaal de juiste plaats voor de stickers en plak deze met schilderstape aan de zijkant van de sticker op de brommer.
4. Verwijder het rugpapier door dit schuin van de tekst weg te trekken. Langzaam trekken zodat het rugpapier tijd krijgt om van de sticker los te komen.
5. Benevel met een plantenspuit of dergelijke zowel de achterkant van de sticker als de ondergrond waarop hij moet komen nat (water met minder dan één druppeltje afwasmiddel per hele liter). Te veel wasmiddel is erger dan GEEN.
6. Houd de twee losse hoeken van de sticker strak en klap hem omlaag op zijn plaats.
7. Wrijf zacht vanuit het midden van de sticker het water onder de sticker weg en zorg dat er geen zand of stof op de toplaag zit ivm het maken van krassen.
Handig gereedschap om stickers te plakken:
Opmerkingen:
Evt. kunt u de stickers DROOG plakken. Hiervoor heeft u wel enige ervaring nodig.
Succes en veel plezier met onze stickers.
Wij horen graag wat uw ervaringen zijn zodat wij, JMPB Onderdelen, waarnodig kunnen aanpassen.
Overspuiten:
Al onze stickers zijn geschikt om overgespoten te worden.
Wij raden ook aan om een laag blanke lak over de stickers heen te spuiten.
Dit beschemt ze beter tegen brandstof en dergelijke en kunnen zo naar keuze meer glanzend of mat gemaakt worden.
De maten van banden die wij verkopen worden aangegeven in 2 verschillende maatvoeringen.
Metrisch, zoals bijvoorbeeld 80/90/17 en inches zoals bijvoorbeeld 2.50X17.
Metrisch
Bij metrische maten staat het eerste getal voor de breedte in mm, het tweede
getal staat voor de hoogte van de band in procenten van de breedte. Het derde
getal staat voor de inchmaat van de velg.
Bijvoorbeeld een 80/90/17 is 80MM breed, 72MM hoog ( 90 Procent van 80 ) en heeft een inchmaat van 17.
Inch
Bij inchmaten staat het eerste getal voor de breedte in inches ( een inch is 2.54 CM ), het tweede getal staat voor de inchmaat van de velg.
Bijvoorbeeld een 2.50 X 17 is 63MM breed ( 2.50 X 2.54CM ) en heeft een inchmaat van 17.
Hieronder vindt u een vergelijkingstabel met desbetreffende maten. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als u nu een band heeft met inch vermelding en graag een band uit ons assortiment wil die een nieuwe maatvoering heeft.
Van Inchmaten naar Metrisch
- 3.00 X 12 = 80/90/12
- 2.00 X 16
- 2.25 X 16
- 2.50 X 16 = 70/90/16
- 2.75 X 16 = 80/90/16
- 2.00 X 17
- 2.25 X 17 = 70/90/17
- 2.50 X 17 = 70/90/17
- 2.75 X 17 = 80/90/17
- 3.00 X 17 = 90/90/17
Nieuwe en oude bandenmaatvoering
Sommige oude banden die van een oude brommer afkomen hebben nog een oude manier van maatvoering erop staan.
Hieronder ziet u de nieuwe maatvoering en de oude benoeming zodat u de juiste vervanger kan kiezen.
- 2.75 X 17 = 21X2.75
- 2.00 X 17 = 21X2.00
- 2.00 X 19 = 23X2
- 2.25 X 19 = 23X2X2.25
- 2.50 X 19 = 23X2X2.50
Velgmaten
Ook velgen hebben wij in verschillende maten, deze zijn in Inch maat hetzelfde maar in breedte maten anders.
Daarom hieronder een overzicht hoe een velgmaat aan een bandenmaat te koppelen is:
- Een 1.20 velg is 44mm breed met een bandmaat van 2.00/2.25
- Een 1.35 velg is 48mm breed met een bandmaat van 2.25/2.50
- Een 1.50 velg is 55mm breed met een bandmaat van 2.75
- Een 1.60 velg is 58,50mm breed met een bandmaat van 3.00
- Een 1.85 velg is 68mm breed met een bandmaat van 3.25/3.50
- Een 2.15 velg is 76mm breed met een bandmaat van 3.50
- Een 2.50 velg is 83mm breed met een bandmaat van 4.00
Bijvoorbeeld: Een 1.60X16 velg heeft een band nodig met de maat 3.00X16
Deze maten gelden voor de meest voorkomende velgen, hier kan uiteraard iets van afgeweken worden
1. Zet de piston op 2 à 4 mm voor zijn dood punt. (OT) → zie figuur 1
2. Monteer de rotor en de stator op die wijze dat beide merktekens overeenkomen.
► voor rechtsdraaiend: 2de grote streepje van links → zie figuur 2
► voor linksdraaiend: 2de grote streepje van rechts → zie figuur 3
Opgelet: let ook op de positie van het HPI Logo op de rotor. Draai de schroeven nog niet vast.
3. Zorg dat en de piston goed staat en de merktekens overeenkomen.
Stel eventueel bij door de grondplaat van de stator te verdraaien.
4. Schroef de grondplaat stevig vast.
5. Aansluitingen:
► de 3 polige connector van de stator aan de 3 polige connector van de CDI
► de oranje kabel naar de HT-coil (bobijn)
► de HT-coil moet samen met de zwarte kabel worden vastgemaakt aan het frame voor massa
► de zwart/witte kabel naar de on/off switch
► de optionele gele en geel/blauwe kabels dienen om een curve te selecteren;
● kabels los → curve 1
● kabels verbonden → curve 2
OPMERKINGEN:
► om vermogen te winnen, kan je proberen de 2 à 4 mm instelling iets bij te stellen.
► HPI kan zorgen voor een schakelaar om tussen de optionele gele en geel/blauwe kabels te zetten,
wat het selecteren van een curve zeer makkelijk maakt.
► de optionele gele en geel/blauwe kabels mogen nooit in contact komen met het frame of de massa !!!
Bekijk al onze Tankcure producten hier.
Wat kunt u bereiken met Tank Cure tank coating?
- Afschermen van roest
- Dichten van kleine lekkages (poreus, lekkende lasnaden of gaatjes)
- Preventieve behandeling tegen lekkage en roestvorming
- Afscherming van verontreiniging in olietanks (bijvoorbeeld na zandstralen)
Behandeling van de tank voordat u de coating aanbrengt
Om een goed resutaat te garanderen moet u uw tank altijd voorbehandelen. Ze moet absoluut droog, vetvrij, en redelijk roestvrij zijn. Tank Cure heeft enkele produkten die u hierbij kunnen helpen.
- Tank Cure Tank Reiniger
- Tank Cure Tank Ontroester
- Tank Cure Epoxy Remover
Deze produkten zorgen voor de ideale voorbehandeling voordat u de coating aanbrengt. We zullen ieder produkt even kort toelichten:
Tank Cure Tankcleaner
Dit is een sterk reinigingsmiddel om uw tank vetvrij te maken. We bevelen aan om dit middel atijd toe te passen omdat het een goede hechting van de coating garandeerd. Zeker als het gaat om tanks voor mengsmering is dit middel onmisbaar.
Tank Cure Roest verwijderaar
Tanks waarvan de binnenkant sterk is aangetast door roest kunt u met dit middel succesvol behandelen. Wij adviseren om dit middel toe te passen als uw tank sterk geroest is.
Tank Cure Epoxy Remover
Dit produkt zal alle aanwezige oude coatings of verflagen uit uw tank verwijderen. Alleen toe te passen als u een nieuwe laag coating aan wilt brengen over een laag coating of verf of aan uw tank laswerkzaamheden wil verrichten.
Voor een motortank heeft u 0,5 liter Tank Reiniger en 0,5 Tank Ontroester liter nodig.
Meest gestelde vragen:
Wanneer breng ik een coating aan?
Als uw tank geroest is of lekkages vertoont. Na opnieuw verchromen gaat uw tank zeer snel en sterk roesten. Direct een coating aanbrengen is aan te bevelen.
Hoeveel coating heb ik nodig?
Zorg dat u voldoende materiaal krijgt. Richtgetallen voor een motorfietstank van 15 tot 20 liter: 450 gram, boven 20 liter 600 gram ongeacht het merk coating. Met 600 gram kunt u een autotank tot 50 liter behandelen. Doe altijd de hele tank en niet alleen de delen die slecht zijn.
Als ik later aan de tank moet lassen of mijn tank wil veranderen hoe zit het dan met de coating (coating smelt en maakt lassen onmogelijk).
Het is goed om te kiezen voor een product dat u er ook weer uit kunt halen. Tank Cure kunt u met een speciaal produkt ook weer verwijderen.
Kies ik voor een 1 component of 2 component coating?
U bent met een 2 component minder afhankelijk van omgevingsfactoren. Denk aan de professionele wereld waar iedereen overstapt op 2 component lak en plamuur. In feite is uw tank een blik dat alleen iets groter is dan de verpakking waarin u de 1 component coating krijgt. Snelle en goede uitharding is bij 2 componenten een chemische reactie. De vraag is of restanten van een gebruikt 1 component produkt na verloop van tijd nog de juiste kwaliteit hebben.
Kan ik kleine gaatjes en lekkende naden dicht krijgen?
Met de meeste coatings zal dit lukken. Met Tank Cure is het bewezen! Advies is om gaatjes groter dan 2 millimeter eerst te lassen of dicht te solderen.
Breng ik een coating aan ná of vóór het lakken van de tank?
Het eenvoudigste is om eerst de coating aan te brengen. U loopt minder kans op beschadiging van de lak. Bij moffelen eerst moffelen dan coating aanbrengen. Hoge temperaturen kunnen een juist aangebrachte coating week maken. (specificatie van de coating navragen bij leverancier).
Moet ik de tank behandelen voordat ik de coating aanbreng?
Ja, altijd. Tanks moeten altijd minstens vetvrij zijn voordat u een coating aanbrengt. Voor tweetakt en diesel tanks extra aandacht! Ook roest dient u zo veel mogelijk te verwijderen. Hiervoor zijn produkten in de handel die meestal in combinatie met de coating te verkrijgen zijn. Bijvoorbeeld Tank Cure Reiniger en Tank Cure Ontroester.
Mijn tank heeft een ontluchtingsbuisje. Kan ik dan toch een coating aanbrengen?
Ja. Doe een stop in het buisje en blaas het schoon met de compressor of fietspomp voordat de coating gaat uitharden.
Als ik de twee componenten heb gemengd kan ik het dan later nog gebruiken?
Alleen binnen 30 min. Na 45 minuten tot 1 uur wordt alles hard.
Welke kleur heeft Tank Cure coating?
De coating is transparant.
En als het nu fout gaat en de coating laat los?
Dan hebben we voor stalen tanks de Epoxy Remover om het er weer uit te krijgen. Overigens gaat het niet fout als u de gebruiksaanwijzing stipt opvolgt.
Kan ik Tank Cure coating ook aan de buitenkant van de tank aanbrengen?
Je kunt de coating overal aanbrengen waar je wil mits het oppervlak droog en vetvrij is. Het is echter beter om ze aan de binnenkant aan te brengen en aan de buitenkant een goede epoxy primer toe te passen.
Ik wil twee tanks doen. Kan dat?
JA dat kan met de 600 gram versie voor tanks tot 10 a 12 liter. Alleen twee heel kleine tanks (kleiner dan 10 liter) kunnen met de 450 gram set. Twee mogelijkheden. 1) Neem een goede weegschaal (digitale brievenweger) neem de helft van component A en de helft van component B en meng deze voor de eerste tank. 2) Doe bij beide tanks de voorbereidingen (reinigen/ontroesten). Neem de tank met de laagste rand bij de vulopening en doe deze eerst. Uit deze tank krijg je het meeste coating terug om de tweede tank te doen. Meng de componenten en coat de eerste tank. 15 minuten draaien en snel aftappen waarna je het restant in de tweede tank doet. Ook deze 15 minuten draaien en aftappen.
Mijn tank heeft tussenschotten. Kan ik dan toch de coating aanbrengen?
JA. Advies: neem voldoende coating, bijvoorbeeld minimaal 600 gram. Proberen je voor te stellen waar de coating zich ergens in de tank bevindt. Op die manier kun je dan ook alle tussenschotten goed bedekken. Niet te snel draaien, draai desnoods de tank langer rond om zeker te zijn dat je alle vlakken raakt. Je kunt tot 30 minuten doorgaan met draaien.
Mijn tank is behoorlijk vuil en geroest. Wat moet ik doen?
Eerst de tank reinigen met Tank Reiniger. Daarna met grind of stalen parkers de ergste roest eruit halen. Het voordeel van de parkers is dat u ze met een magneet weer uit de tank kunt halen. De tank daarna behandelen met de ontroester. De ontroester werkt zeer goed bij temperaturen bover 25 graden. Je mag het grind ook bij de reiniger of de ontroester doen. De tank daarma goed uitspoelen en droog maken voor het aanbrengen van de coating.
In mijn tank zit al een andere laag die loskomt. Hebben jullie een oplossing?
Wellicht. Gebruik de Epoxy Remover. We hebben de ervaring dat deze ook andere (onbekende) produkten verwijdert. Eerst de tank spoelen met water dan drogen, daarna Epoxy Remover toepassen. Volg de gebruiksaanwijzing!
In mijn tank heeft alleen maar normale benzine gezeten. Hij moet dus al vetvrij zijn. Moet ik toch nog reinigen?
JA. Gebruik Tank Cure reiniger voor de beste garantie op het eind resultaat. Altijd op zijn minst met wasbenzine of thinner spoelen. Hierdoor zal de tank ook sneller droog zijn waardoor het risico afneemt dat de coating wordt aangebracht terwijl de naden van de tank nog nat zijn van benzine.
Ik heb mijn tank al gereinigd met iets anders (WC-reiniger afvoerontstopper etc) welke stappen moet ik dan nog doen?
De tank cure reiniger en ontroester zijn op waterbasis. De ontroester is een zuuroplossing en mag dus nooit in combinatie met een loog (WC reiniger etc.) worden gebruikt (chemische reactie). Altijd eerst de tank goed spoelen met water en dan pas onze produkten te gebruiken.
Zijn Tank Cure produkten gevaarlijk voor de lak op de tank?
In hoeverre de produkten schadelijk zijn voor de lak hangt af van de soort lak die is gebruikt op de tank. Bij vooroorlogse motoren gebruikte men cellulose lak. Deze lak is zeer gevoelig voor alle coating produkten. Nieuwere tanks hebben betere lak. De reiniger en de ontroester zullen hier niet direkt een probleem geven mits je de tank direkt even goed af sopt met warm water als er iets op je lak komt. De ontroester is agressiever dan de reiniger. De Tank Cure coating heeft geen oplosmiddelen en is niet gevaarlijk voor de lak. Omdat de hechting echter zeer goed is krijg je het niet meer van je lak af als het is uitgehard. Dit produkt moet je dus eigenijk ook niet op je lak krijgen. Als het nog niet is uitgehard kun je het afwassen met aceton. En dat is weer een produkt dat niet echt vriendelijk is voor je lak. Het beste is om niets op je lak te krijgen.
Kom je er zelf niet meer uit, dan vind je hieronder een verzameling links met forums naar de welbekende merken.
Kreidler
Zundapp
Vespa Ciao / SI / Citta
Gilera Cita
Yamaha FS1
Wij hebben veel verschillende "Exploded view" tekeningen van verschillende merken!
Deze en veel meer vindt u in onze Techcenter
Klik op het merk en zoek de gewenste technische tekening.
Technische tekeningen, handleidingen en ‘exploded views’
Elke eigenaar van een klassieke bromfiets kent het probleem: je bent bezig met een reparatie of restauratie van je trotse bezit, maar je weet niet meer precies waar een onderdeel past of hoe je een koppeling, versnellingsbak, dynamo of voorvork weer in elkaar zet.
Voor alle bekende klassieke bromfietsmerken
Een technische tekening of zelfs een compleet werkplaatshandboek biedt dan uitkomst. Maar waar vind je die? Nou, bij JMPB Onderdelen natuurlijk. We zijn niet voor niets de grootste online bromfietsspecialist van Europa. In onze webshop vind je niet alleen alle onderdelen van alle bekende klassieke bromfietsmerken, we leveren ook ‘exploded views’, technische tekeningen, gebruiksaanwijzingen en handleidingen van merken als Yamaha, Honda, Zundapp, Puch, Kreidler en Vespa.
Technische tekeningen zijn onmisbaar
Vooral de technische tekeningen voor bromfietsen zijn onmisbaar in elke werkplaats. De tekeningen tonen exact hoe een bromfietsonderdeel is gemaakt, uit welke sub-onderdelen het bestaat en de manier waarop elk onderdeel in elkaar past. Op deze manier kan je met een gerust hart een onderdeel demonteren. Met de kennis van de technische tekening bij de hand weet je zeker dat je het onderdeel achteraf ook weer kan monteren.