V-Snaar monteren Citta/Ciao/SI
Bekijk hier exact hoe je een V-Snaar vervangt van een Vespa Ciao, uiteraard kan je deze How-To ook gebruiken voor een Gilera Citta, Vespa SI of Bravo.
Hieronder ga ik jullie uitleggen hoe je een snaar moet vervangen bij een Vespa Ciao.
Uiteraard gaat ditzelfde verhaal ook op voor de Si/Bravo/Grillo en de Gilera Citta etc etc.
Wat hebben we nodig om de snaar te vervangen?
- Platte schroevendraaier
- Steeksleutel 10 en 13. Een dopsleutel met ratel is nog makkelijker.
Onderstaand verhaal is niet van toepassing op een variosnaar, die wordt op een andere manier gemonteerd.
Hieronder dus de uitleg, onder iedere stap een foto ter verduidelijking.
Om te beginnen moet je natuurlijk zorgen dat je de goede maat snaar hebt, bijpassend bij het type brommer en de poeliemaat. En dan is er ook nog keuze tussen een gladde en een getande snaar.
Welke snaar nu beter is is onderwerp van discussie, ze hebben allebei hun voordelen en ook Piaggio lijkt over de jaren heen niet echt een voorkeur gehad te hebben aangezien zowel de getande als de gladde snaar standaard op brommers gemonteerd is.
De getande snaar "pakt" de poelie wat strakker doordat hij een beetje om de poelie en koppeling heen gevouwen wordt, voordeel van de gladde snaar is onder andere dat hij meer oppervlak heeft.
Goed, we beginnen.Eerst demonteren we de oude snaar. Als eerste draai je de bout die de uitlaat achterin vasthoudt los. We draaien hem alleen wat los, draai hem er niet helemaal uit aangezien dan het volle gewicht van de uitlaat aan de uitlaatmond hangt en die kan dan breken.
Daarna draai je de 3 moeren los die hieronder bij de pijlen zijn aangegeven, daarna zal je blokje los in het frame hangen en kun je het naar links en naar rechts schuiven. In dit geval schuiven we het blok helemaal naar rechts aangezien we de oude snaar willen demonteren.
Zoals te zien zit de poelie zo dicht op het frame dat de poelie ook gedemonteerd moet worden om de snaar eraf te kunnen krijgen. Steek een schroevendraaier in een van de gaten van de poelie zoals op de foto om de poelie te blokkeren. Hierna kun je de poelie met een sleutel 13 losdraaien.
Probeer in geen geval om de spaakwielen te blokkeren door een voorwerp in het wiel te steken aangezien de spaken dan kromtrekken. Om dezelfde reden monteren we ook nooit een poelie die geen gaten heeft in een spaakwiel.
Goed, daarna monteren we de nieuwe snaar, met het blok nog steeds helemaal naar achteren.
Het kan ook voorkomen dat de snaar zo kort is dat je de snaar echt met kracht op de achterpoelie moet drukken terwijl het blok al in de achterste stand staat om de snaar te monteren. Ga in dat geval op zoek naar een langere snaar, je kunt zo niet rijden aangezien de snaar veel te strak zal staan. Rijden met een te strakke snaar heeft tot gevolg dat de krukas veel kracht op de lagers uitoefend, je krukaslagers zullen hier kapot van gaan en daar wordt niemand gelukkig van.
De snaar op onderstaande foto hangt na het aandraaien van de poelie nog helemaal los, zo is het ideaal want dan heb je dus nog alle stelmogelijkheid
Zoals te zien op onderstaande foto druk ik met mijn linkerhand het motorblok weer naar links zodat de snaar gespannen wordt. Als de snaar strak staat draai ik met mijn rechterhand de middelste bout aan. Dit kan eventueel ook van onderen als je een brommer hebt die aan de onderkant open is. Hierna staat de snaar strak en draai ik de andere bouten aan.
Controleer nog een keer de spanning, ideaal is als de snaar ongeveer een cm naar boven en een centimeter naar beneden kan bewegen.
Dat was het, nu kunnen de kappen er weer op en kan je rijden. Ik controleer de snaarspanning ongeveer iedere 1500 km op een standaard carter, met een opgevoerde setup zal je het wel vaker moeten controleren maar daar kom je vanzelf achter als je de snaar voelt en hoort slippen.
Bekijk al onze poelie's en snaren voor een Vespa Ciao hier.
Bekijk al onze poelie's en snaren voor een Gilera Citta hier.