Het vervangen van je Citta, Ciao, SI of Bravo cilinder
Het vervangen van een cilinder of nieuwe zuiger doe je zo. Hier leggen wij stap voor stap uit wat je moet doen, en vooral wat je niet moet vergeten. Deze how to is gemaakt voor de Ciao, Citta, Si & Bravo rijders onder ons. Uiteraard ook te gebruiken voor andere bromfietsen.
Hieronder een stap voor stap uitleg over hoe een cilinder te demonteren en vervolgens weer te monteren.
Ik heb het carter uit de achterbrug gehaald, dit is echter niet per se nodig als je alleen de cilinder + zuiger wilt vervangen. Het werkt wel wat makkelijker dus als het de eerste keer is dat je het doet raad ik wel aan om het carter uit de achterbrug te halen.
Het volgende ga je nodig hebben om een cilinder te demonteren en daarna weer te monteren
(Of uiteraard een andere te monteren)
- Wat olie om de zuiger en cilinder te smeren
- Een ratel + dop 10/11
- Platbektang
- Schuurpapier
- Voetpakking
- Koppakking indien gewenst.
- Nieuwe zuigerclipjes als je de zelfde zuiger gaat gebruiken
Als je je gereedschap klaar hebt liggen kunnen we beginnen. Haal het koelkapje eraf, bij modernere types hoeft dit niet per se maar bij de oudere Ciao's met een metalen koelkapje kan de cilinderkop er pas af als het koelkapje gedemonteerd is.
Dan pakken we de ratel er ook bij.
Draai de drie moeren los met de ratel+ dop. Origineel is dit altijd dop 11, maar je komt ook wel eens moeren tegen waar je dop 10 voor nodig hebt. Draai eerst de onderste moer los zodat de decompressiehendel los is, dan kom je daarna makkelijker bij de moer rechtsboven.
Dan kun je de cilinderkop loshalen, ook de cilinder schuif je er zo af. Het kan zijn dat hij goed vast zit en dan moet je wat trekken en wrikken. Gebruik desnoods wat olie om te proberen er wat beweging te krijgen.
Bij een cilinder die vastgelopen is kan een zuiger echt muurvast zitten, dan moet je helaas wat zwaarder gereedschap gebruiken. Vermijd dit in ieder geval zoveel mogelijk en ga ook niet met een schroevendraaier tussen de cilinder en het carter wrikken want dan breek je de koelribben en beschadig je het pasvlak bij de cilindervoet.
Daarna kan de zuiger verwijderd worden. Op de foto is te zien dat deze zuiger een groot stuk van de bovenste zuigerveer mist. Als je dat ziet raadt ik je altijd aan om het carter zelf ook open te maken en alles grondig schoon te maken. Je weet namelijk niet waar de rest van de zuigerveer is. Als de rest van de zuigerveer nog ergens in het carter rondzwerft kan dat een hoop schade veroorzaken op het moment dat je het blok later wil gaan starten.
Met de platbektang verwijder je de zuigerclips, kijk uit dat ze niet het carter in schieten want als ze daar terecht komen en je krijgt ze er niet uit wordt het ook spannend. Stop desnoods keukenpapier tussen de drijfstang en de wand van het carter om dit te voorkomen.
Als de clips verwijderd zijn kun je de zuigerpen eruit drukken. Dit gaat soms makkelijk en soms erg stroef, ik gebruik hier een speciale pen voor die in de zuigerpen past, maar het kan ook met een speciale pistonpendrukker. Als de pen eruit is kan je de zuiger van de krukas afhalen.
De oude cilinder heeft erg veel vuil op de rand waar hij aansluit op de cilinderkop, ook de voet was erg smerig en dat zorgt er uiteraard voor dat hij slecht aansluit op het carter. Eerst goed schoonmaken dus.
Het passingsvlak van de cilinder heb ik gevlakt, zodat het weer schoon is en goed aansluit. Zie ook de letter "F" op het passingsvlak. Deze letter correspondeert met de maat zuiger die in het blokje hoort. De zuiger moet uiteraard altijd kleiner zijn als de cilinder zelf, dus bij deze F cilinder hoort een D of E zuiger.
Mocht je nou geen letters op je cilinder hebben maar wel twijfelen kun je het ook opmeten met de schuifmaat. Ik hou zelf bij voorkeur een speling aan van ongeveer 0,015 tot 0,020 mm.
De cilinderkop is ook gevlakt, uiteraard verwijderen we ook meteen de vieze aanslag aan de binnenkant van de kop.
Dan kunnen we weer naar montage. De oude zuiger wil ik niet meer gebruiken, ik heb een andere zuiger gevonden en daar uiteraard nieuwe veren op gezet.
Let op als je de zuiger gaat monteren terwijl het carter nog gemonteerd is in de achterbrug. Dan moet je altijd eerst het clipje aan de kant van de motorkoelkap monteren anders kom je er later niet meer bij.
Het naaldlager vervang ik ook, en smeer ik lekker door. Ook de zuigerpen gaat in het vet.
Daarna kan de zuiger er weer op, uiteraard met nieuwe clipjes. Deze clipjes hoor je niet her te gebruiken aangezien er speling op komt en ze los kunnen komen. Als dat gebeurt is het 9 van de 10x gelijk einde verhaal voor je cilinder en als je echt pech hebt ook voor je inlaat. Beter 2x 0,50 meer uitgeven voor nieuwe dus. Let op dat je de goede gebruikt, er zijn pen 10 en pen 12 zuigers. Op de zuiger staat een pijl, die moet naar de uitlaatpoort wijzen. Als er geen pijl op de zuiger staat moet je zelf even kijken hoe de zuiger het beste te monteren, de slotjes van de zuigerveren mogen niet door een poort heen lopen en als de zuiger zelf nog een poort heeft moet die boven komen.
Let ook op dat de zuigerpen van de goede lengte is voor je zuiger. Er zit soms erg veel verschil tussen, zelfs tussen de Piaggio zuigers onderling. Het mooiste is natuurlijk als de clip mooi aansluit op de pen zoals op de foto.
Dan monteer je de nieuwe voetpakking, sommige geven er de voorkeur aan om de voetpakking nog extra in te smeren met vloeibare pakking zodat hij zeker niet gaat lekken. Zorg in ieder geval dat het passingsvlak van het carter en de cilinder vrij is van vuil.
Origineel is er een alumium voetpakking gemonteerd en die werkt prima, maar ik gebruik zelf altijd de kartonnen versie.
Daarna zet je de zuiger goed in de olie, zodat je motorblok al vanaf de eerste meters goede smering krijgt.
Vervolgens kan de cilinder weer over de zuiger. Met 1 hand druk je de zuigerveren naar binnen, terwijl je met de andere hand de cilinder over de zuiger schuift. Let op dat de zuigerveren goed aansluiten op de puntjes! Bij de ene cilinder gaat dit wat makkelijker als de ander, forceer het in ieder geval nooit want de zuigerveer kan niet heel veel hebben en breekt vrij snel. Als de cilinder gemonteerd is monteer je eventueel nog een koppakking, ik doe dit zelf bij 50cc in principe niet. Wel smeer ik de cilinder en kop nog wat in met vloeibare pakking tegen het zweten.
Dan kan de cilinderkop er weer op. De 3 moeren draai je kruislings vast, niet muurvast. Als het carter warm is draai ik ze altijd nog een beetje aan maar nooit te vast aangezien de cilinder nog wat uit moet kunnen zetten als hij warmer wordt.
Dan zit je blokje weer in elkaar! Vergeet het koelkapje niet, er zijn veel mensen die het belang van dat koelkapje onderschatten en dat is echt een fout. Op het moment dat je zonder koelkapje gaat rijden wordt je cilinder aan 1 kant goed gekoeld en aan de andere kant helemaal niet. Dit zorgt ervoor dat de zuiger ovaal gaat uitzetten en heeft weer warm/vastlopers tot gevolg.