Puch Maxi Tandwiel verhoudingen

Als je een Puch Maxi rijdt, weet je dat tandwielverhoudingen een grote rol spelen in hoe je brommer rijdt.
Of je nu gaat voor topsnelheid, trekkracht, of een comfortabele allround setup, de juiste combinatie van voor- en achtertandwielen maakt het verschil.
Standaard tandwielverhouding
De originele fabrieksverhouding van een Puch Maxi is meestal:
- Voortandwiel (voor): 15 tanden
- Achtertandwiel (achter): 45 tanden
Dat is een 1:3 verhouding – ideaal voor dagelijks gebruik: voldoende trekkracht én topsnelheid.
Wat gebeurt er als je de verhouding aanpast?
Door de tandwielen te wisselen, kun je je brommer afstemmen op jouw voorkeur:
Meer tanden vóór (bijv. 16T of 17T)
- + Hogere topsnelheid
- - Minder trekkracht
Minder tanden vóór (bijv. 13T of 14T)
- + Meer trekkracht
- - Lagere top
Minder tanden achter (bijv. 42T of 40T)
- + Meer snelheid
- - Minder kracht onderin
Meer tanden achter (bijv. 48T of 50T)
- + Veel trekkracht
- - Minder topsnelheid
Veelgebruikte combinaties
Voortandwiel | Achtertandwiel | Verhouding | Rijeigenschappen |
---|---|---|---|
15T | 45T | 1:3 | Standaard, goede balans |
16T | 42T | 1:2.63 | Meer top, minder pit |
14T | 48T | 1:3.43 | Veel trekkracht, minder snelheid |
13T | 51T | 1:3.85 | Wheelie setup |